Hur uppstår kärlek?

 

Varför blir vi förälskade i vissa varumärken och inte i andra?

 

Ibland kan man förledas att tro att det finns någon slags mystisk överföring från kända varumärken till våra egna huvuden. Hur skulle det annars rimligtvis gå till att vissa varumärken blir så enormt populära och framgångsrika – och andra inte?

Naturligtvis är det inte så. Det handlar varken om tur eller slump, även om det verkar kunna spela in ibland. Det behöver inte ens spela någon roll att du har en fantastisk produkt eller tjänst att sälja, även om det kan hjälpa.

 

Vad är det egentligen för skillnad mellan Coca-Cola och Coop-Cola?

 

Varor och tjänster blir mer och mer lika varandra. Vad är det egentligen för skillnad mellan en Skoda och en VW? Vad är det för skillnad mellan Nudie och Cheap Monday? 3 och Telenor? Inte så stor som man skulle kunna tro. Ibland är produkterna till och med identiska, bara märket skiljer dem åt.

Men om nu inte produkterna skiljer sig så mycket åt, vad är det som skapar skillnaden som vi tycker finns där?

Kan det vara sättet att berätta om sig själv och kunna koppla rätt sorts associationer till sitt varumärke? Kan det vara den lilla skillnaden som gör den stora skillnaden.

Vi tror det.

 

”You choose your brands,
as you choose your friends.”

 

Tänk efter. Hur gör du själv dina val när du går och handlar? Ofta räcker det inte att produkten eller tjänsten är bra. Det handlar inte heller om du sett varumärket i annonser eller i tv-spottar, även om det kan vara del i helheten.

Det måste finnas en attraktionskraft. Du måste gilla varumärket, eller hur?

Kalla det vänskapsband, mellan dig och varumärket. I någon mån definierar varumärket din egen personlighet.

 

Hur doftar ditt varumärke? Hur ser det ut? Vilken ton har det?

 

Hur skapar man denna attraktionskraft kring ett varumärke? Vi tror att i grund och botten handlar det om självkännedom, att lyssna på sin egen röst.

Genom att identifiera och bejaka våra egenheter blir vi mer intressanta för omgivningen, eftersom det skapar en tydligare skillnad gentemot våra konkurrenter och bruset vid sidan om.

Det är ingen lätt uppgift. Och du måste ha tålamod. Men ju tydligare personlighet du kan förmedla, desto större är chansen att dina kunder ser dig.

Och kanske till och med blir förälskade.