Ett av vår tids viktigaste miljöskyddsprojekt. Varje dag. I 100 000 år.
Vid årsskiftet 2021–22 fattade regeringen de historiska besluten om att ge tillstånd till att bygga Kärnbränsleförvaret i Forsmark och bygga ut SFR, Slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall. Beslutet markerar slutet på en femtioårig resa som egentligen bara har börjat.
Nu går SKB in i en ny fas. Ett av Sveriges viktigaste miljöskyddsprojekt och ett av Sveriges största industriprojekt ska förverkligas. Totalt handlar det om en investering på cirka 19 miljarder kronor som på sikt kan skapa 1500 arbetsmöjligheter.
Oavsett frågan om kärnkraftens framtid, finns i dag kärnavfall från de svenska kärnkraftverken. Avfallet måste tas om hand för att skydda människor och miljö. SKB:s uppdrag är så omfattande att det är ett av Sveriges viktigaste miljöskyddsprojekt.
Genom det oerhörda tidsperspektivet, väcker det planerade Kärnbränsleförvaret allmänmänskliga tankar om vår existens. Om vår tid på jorden, kraften i naturen, men också om riskerna och inte minst vårt ansvar inför kommande generationer.
Frank arbetar löpande med att formulera och gestalta SKB:s kommunikation med omvärlden. Vi har producerat filmer, webbar, annonser, utomhusreklam, trycksaker, symboler och ett tiotal olika utställningar, inte minst den återkommande stora Mötesplats Sigrid under Almedalsveckan i Visby.
Frank har även utvecklat SKB:s grafiska profil och arbetat med gestaltningen det nya kontoret i Arenastaden i Solna.
Design av Lagerbladet – SKB:s egen tidning
To Be Frank designar och producerar SKB:s externa informationstidning, Lagerbladet.
Lagerbladet vänder sig i första hand till kommuninvånare i Östhammars kommun, och har en upplaga på cirka 25 000 ex. Tidningen skickas även hem till alla som har fritidshus i kommunen. Tidningen ges ut två–tre gånger om året.
Med nya Lagerbladet har vi velat skapa en mer öppen, modern och läsnyfiken tidning, där bilderna, färgerna och formerna får ta för sig. Skickliga fotografer, illustratörer och skribenter lyfter innehållet och inspirerar till läsning.
SKB satsar mycket på kommunikation på sociala medier och vi har producerat ett flertal kampanjer på Facebook och Linkedin.
Eftersom SKB:s anläggningar numera är stängda för publika besök, utvecklade vi en digital besökssida på SKB:s webbplats.
En plats att vara i fred på
På jordens yta kan vad som helst hända i framtiden.
Orkaner, värmeböljor, istider och jordskalv
suddar ut länder, folk och samhällen.
De försvinner för alltid eller utvecklas
och återuppstår i nya former.
Under den tidsrymd som avfallet är farligt
kommer landet att uppleva en eller flera istider
och permafrosten kommer att nå långt ner i berget.
När isen drar undan
kommer spänningarna i jordskorpan att öka,
och jordskalven kan komma att skaka marken.
Men djupt nere i urberget
är det som om tiden står stilla.
Permafrosten kommer inte att nå
så långt som till 500 meters djup,
där Kärnbränsleförvaret ligger.
Och jordskalven kommer inte att vara lika kraftiga
under jord som över jord.
Det farliga avfallet har en plats
där det får vara ifred.
I minst 100 000 år.
Du borde tänka mer på nöjen!
Träna dig glad! Friskis&Svettis har leendet som verksamhetsidé. Varumärket förknippas med välmående, gemenskap – och glädje! Finns det någon som bidragit så mycket till att träning blivit en folkrörelse?
Frank har arbetat med Friskis&Svettis sedan 90-talet, redan innan Frank hette Frank.
Vi gör allt marknadsföringsmaterial för Friskis&Svettis Uppsala; annonser, program, skyltar, affischer, nyhetsbrev, presentationsmaterial, utsmyckning – och inte minst innehållet på webben som ständigt uppdateras.
2019 vann Frank och Friskis&Svettis Guld-M i kategorin Årets Kampanj. Juryns motivering löd:
Vinnaren i kategorin Årets Kampanj ger oss energi, gör oss glada och framför allt inspirerar till en energifylld livsstilsförändring.
Det blir som allra roligast när du kan träna på ditt sätt! I Friskis&Svettis kampanjer hyllar vi föreningens duktiga funktionärer. De hjälper tusentals medlemmar att hitta sin träning. Varje dag. Kampanjerna kan du se i Upsala Nya Tidning, Aftonbladet, på bio och utomhus runt om i Uppsala. Alla som är med i kampanjen arbetar på Friskis&Svettis i Uppsala. Q-image har tagit de fina bilderna.
Om jag bara får välja ett enda ord väljer jag våga.
Ingrid Hovstadius berättelse om Friskis&Svettis Uppsala.
Det oväntade mötet med Uppsalamaffian, bristen på tålamod och 15-åringen som förklarade vad det egentligen handlar om. Ingrid Hovstadius berättelse om hur Friskis&Svettis Uppsala växte från 32 till 32.000 medlemmar innehåller extra allt. Läs den som en påminnelse om att allt inte alltid blir som man tänkt sig. Ibland blir det bättre.
Ingrids berättelse är nedskriven av Rickard Weidstam.
Ska man bygga ett riktigt bra hus, ska man bygga det på förtroende.
ByggConstruct renoverar, bygger om, bygger till och bygger nytt. Företaget är specialiserade på byggnationer inom vård, skola och bostäder. Kunderna är främst offentliga beställare inom stat, landsting och kommun, och större fastighetsägare och bostadsrättsföreningar.
De senaste åren har ByggConstruct haft en mycket stark utveckling. En viktig anledning till det är att projekten till största del genomförs med egna anställda medarbetare. Det ger nämligen rätt kvalitet, säkra byggen och bra arbetsmiljö. Och inte minst – det bygger förtroende.
ByggConstruct har tydligt profilerat sig genom att bli bäst i klassen när det gäller att bygga passivhus, lågenergihus och andra miljöcertifierade byggnader.
Idag har ByggConstruct drygt 130 anställda och en omsättning på drygt 500 miljoner kr/år, vilket gör företaget till ett av Upplands större ägarledda byggföretag.
Frank har utformat den nya grafiska profilen, utvecklat webbplatsen och producerar löpande annonser, profil- och säljmaterial.
INTEC. Beyond Engineering.
Intec är ett snabbväxande teknikkonsultföretag som på kort tid har etablerat sig på ett stort antal orter i Sverige, Norge och Finland.
Under devisen Beyond Engineering arbetar Intec med idéer och lösningar som ger förutsättningar för framtidens hållbara samhälle. Företaget erbjuder ett komplett utbud av teknikkonsulttjänster inom fastighet och industri.
Men det är inte storleken eller utbudet av tjänster som skiljer Intec från andra teknikkonsultföretag, utan människorna som står bakom det.
Verksamheten genomsyras av värderingar som man kanske framförallt brukar förknippa det lilla företaget med: Alltid nära till hands, det personliga engagemanget och den höga servicenivån. Det är det som gör ett företag stort.
To Be Frank har varit med och utvecklat kommunikationsplattformen, den nya grafiska profilen och producerar löpande reklam- och marknadsföringsmaterial.
Specialister inom sällsynta sjukdomar.
Österrikiska AOP Orphan Pharmaceuticals AG var ett av de första företagen med att utveckla läkemedel mot sällsynta sjukdomar i Europa. Företaget är idag ett av de ledande i världen inom sitt område.
AOP Orphan forskar, utvecklar, producerar och distribuerar medicinska lösningar inom hematologi och onkologi, kardiologi och pulmonologi, neurologi och psykiatri samt metaboliska sjukdomar.
I Sverige har företaget nyligen lanserat Wakix, ett läkemedel som används för att behandla vuxna patienter med narkolepsi.
Sedan tidigare har de bland annat Feraccru, ett läkemedel som används till vuxna med inflammatorisk tarmsjukdom (IBD) för att behandla låga järndepåer i kroppen, och betablockeraren Rapibloc som normaliserar oregelbunden eller snabb hjärtfrekvens.
To Be Frank har bland annat hjälpt till med att utforma och producera trycksaker och material till mässor.
Hur uppstår kärlek?
Varför blir vi förälskade i vissa varumärken och inte i andra?
Ibland kan man förledas att tro att det finns någon slags mystisk överföring från kända varumärken till våra egna huvuden. Hur skulle det annars rimligtvis gå till att vissa varumärken blir så enormt populära och framgångsrika – och andra inte?
Naturligtvis är det inte så. Det handlar varken om tur eller slump, även om det verkar kunna spela in ibland. Det behöver inte ens spela någon roll att du har en fantastisk produkt eller tjänst att sälja, även om det kan hjälpa.
Vad är det egentligen för skillnad mellan Coca-Cola och Coop-Cola?
Varor och tjänster blir mer och mer lika varandra. Vad är det egentligen för skillnad mellan en Skoda och en VW? Vad är det för skillnad mellan Nudie och Cheap Monday? 3 och Telenor? Inte så stor som man skulle kunna tro. Ibland är produkterna till och med identiska, bara märket skiljer dem åt.
Men om nu inte produkterna skiljer sig så mycket åt, vad är det som skapar skillnaden som vi tycker finns där?
Kan det vara sättet att berätta om sig själv och kunna koppla rätt sorts associationer till sitt varumärke? Kan det vara den lilla skillnaden som gör den stora skillnaden.
Vi tror det.
”You choose your brands,
as you choose your friends.”
Tänk efter. Hur gör du själv dina val när du går och handlar? Ofta räcker det inte att produkten eller tjänsten är bra. Det handlar inte heller om du sett varumärket i annonser eller i tv-spottar, även om det kan vara del i helheten.
Det måste finnas en attraktionskraft. Du måste gilla varumärket, eller hur?
Kalla det vänskapsband, mellan dig och varumärket. I någon mån definierar varumärket din egen personlighet.
Hur doftar ditt varumärke? Hur ser det ut? Vilken ton har det?
Hur skapar man denna attraktionskraft kring ett varumärke? Vi tror att i grund och botten handlar det om självkännedom, att lyssna på sin egen röst.
Genom att identifiera och bejaka våra egenheter blir vi mer intressanta för omgivningen, eftersom det skapar en tydligare skillnad gentemot våra konkurrenter och bruset vid sidan om.
Det är ingen lätt uppgift. Och du måste ha tålamod. Men ju tydligare personlighet du kan förmedla, desto större är chansen att dina kunder ser dig.
Och kanske till och med blir förälskade.
Fass. Den säkra källan till kunskap om läkemedel i Sverige. Sedan 1966.
Vare sig du är patient, anhörig eller arbetar inom vården, är Fass den främsta källan till kunskap om läkemedel. Här hittar du det mesta om godkända läkemedel i Sverige, både för människor och djur.
I Fass hittar du grundinformationen för alla godkända läkemedel i Sverige, över 55.000 olika läkemedel.
I Fass-samarbetet deltar totalt drygt 210 företag som alla bidrar till innehållet i Fass. Företagen står för cirka 96% av alla läkemedel som säljs i Sverige.
Frank har jobbat med texter till hemsidan/databasen och producerat presentationsmaterial.
Hela Upplands musik.
På bygdegårdar, gymnastiksalar, vårdmottagningar
– och konserthus.
Människor, oavsett var de bor i länet, ska ha tillgång till levande musik av hög kvalitet. Det är den grundläggande tanken med Musik i Uppland.
Musik i Uppland har tre egna ensembler, Uppsala Kammarsolister, Linnékvintetten och Trio X. De två förstnämnda ingår även i Uppsala Kammarorkester, som är ansedd som en av de främsta orkestrarna i Sverige.
Hemmascenen är Konserthuset i Uppsala, UKK. Men många av konserterna sker på andra mindre och ibland lite ovanligare scener. Musikerna spelar på vårdmottagningar, sjukhuskaféer och på ålderdomshem. De åker på turné till bygdegårdar, gymnastiksalar och kyrkor runt om i länet. Kanske inte så välkänt. Men nog så viktigt.
Viktig är även Musik i Upplands barn- och ungdomsverksamhet. Drygt hälften av alla konserter som Musik i Uppland ger, är riktade mot barn och ungdomar.
Frank går gärna på konsert och producerar Musik i Upplands säsongsprogram, annons- och säljmaterial.
Advokatfirman Stranding, ny advokatbyrå i Uppsala
Det senaste tillskottet bland Uppsalas advokatbyråer är Advokatfirman Stranding. Grundaren Anna-Kajsa Stranding är dock ingen novis, utan har lång och gedigen erfarenhet från andra byråer, både i Uppsala och Stockholm. 2017 valde hon att gå sin egen väg öppna eget.
Frank fick uppdraget att designa profilen för det nya företaget, klassiskt stram, men ändå med en egen twist.
Typsnitten Didot och Gravity skapar en elegant grundton och kedjan av paragraftecken ger en direkt koppling till juridiken och adderar profilen en särprägel.
Vi på Frank önskar Anna-Kajsa och hennes medarbetare all lycka med den nya byrån på Smedsgränd.
To be passionate and compassionate.
FN-medlaren Jan Eliasson har sagt att diplomati handlar om ”passion and compassion”. Det gäller i högsta grad även marknadskommunikation. Utan passionen för det man vill föra ut är det svårt att vara trovärdig, och utan förståelse för den man vill möta, når man inte fram.
Engagemang. Rak och rättfram kommunikation. Detta var vi eniga om att vi vill stå för när vi startade To Be Frank 2008.
Vårt viktigaste uppdrag är att hjälpa våra kunder att hitta sin röst, sin unika ton. Vi tror att om man vill bli framgångsrik i sin kommunikation med omvärlden ska man vara sann mot sig själv och uppriktig mot den man talar med. Frank, helt enkelt.
Men framförallt är det våra kunder som definierar oss. Det som förenar en ganska färgstark skara kunder är att många av dem har ett åtagande, en samhällsstöttande uppgift i någon form. Flera har ett direkt uppdrag från samhället. Det betyder att de drivs av ett engagemang för en sak, snarare än att de drivs av ett uttalat vinstintresse. Ibland är det faktiskt fråga om ren och skär passion.
Det betyder också att våra kunder ofta har en komplex sammansättning av målgrupper. Från specialister inom ett specifikt forskningsområde till den breda så kallade allmänheten. Det ställer krav på att kunna ha en förmåga att navigera rätt och att på ett bra sätt kunna sätta sig in i kundens värld.
Det kan vara rätt avancerade verksamheter. Till exempel kan det handla om att förbättra den globala hälsan eller hur vi ska ta hand om vårt kärnavfall på bästa sätt i 100 000 år eller hur vi ska bygga hållbara hus.
Något annat som förenar våra kunder är att ordet ”kostnadseffektiv” påfallande ofta står skrivet i briefen till oss. Det händer att vi gör brett upplagda annonskampanjer, men oftare är det snarare att vi får i uppgift att tänka ut riktade aktiviteter som ger effektiv kontaktyta med slutkunden.
Frank är medlem i Sveriges Kommunikationsbyråer (KOMM) och har Ansvarig Reklam Utgivare (ARU).
Bland våra större kunder idag finns Svensk Kärnbränslehantering (SKB), ByggConstruct, Intec, Musik i Uppland, AOP, Katedralskolan Uppsala Internationella Gitarrfestival, Music in the Garden och Friskis&Svettis Uppsala. Många av våra kunder arbetar internationellt, varför engelska som kommunikationsspråk är mer regel än undantag.
Vi har vårt kontor i Celsiushuset på gågatan i centrala Uppsala. Där låg tidigare Sveriges första observatorium som byggdes på initiativ av Anders Celsius. I huset spred den världsberömde vetenskapsmannen ljus över planeterna, kometerna och stjärnorna. En bra utgångspunkt för en verksamhet som handlar om utblick, insikt och långsiktighet.
Varför heter Frank frank?
Ord har ofta en spännande historia, så även frank. Vi tog namnet, därför att det väl beskrev vår gemensamma värdegrund och hur vi ville arbeta – sanna mot oss själva och uppriktiga mot de vi arbetar med och de vi vill nå ut till. Men varför heter det frank egentligen? Så här kan det ha gått till.
Frankerna var ursprungligen en grupp germanska stammar som växte fram i Rhendalen under folkvandringstiden. Med tiden bosatte de sig i det område vi nu kallar Frankrike, där de kunde leva i frihet.
Vissa forskare hävdar att ordet frank kan härledas från det medeltida latinska ordet francus, som betyder just fri. Att vara frank betyder alltså att vara fri eller att kunna tala fritt.
Din upptäcktsvärld börjar här. Katedralskolan Uppsala.
Gustav Vasa sägs ha gått här, Dag Hammarskjöld har definitivt gjort det och så även Skypes grundare Niklas Zennström, Sveriges finansminister Magdalena Andersson, artisten Owe Thörnqvist, Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor och filmregissören Harald Hamrell.
Tidernas skola, tidernas elever. Ett oräkneligt antal gymnasister har startat sitt äventyr mot vuxenlivet på Katedralskolan. Skolan har anor från 1200-talet och är en av Sveriges allra äldsta gymnasieskolor.
Katedralskolan är en upptäcktsvärld, där nya upplevelser, insikter och vänner öppnar eleverna för större sammanhang. En värld där traditioner möter öppet och fritt tänkande.
Frank har under ett flertal år haft förmånen att få arbeta med skolan. Vi har bland annat hjälpt till med att förnya skolans visuella identitet, formulera budskap, producera katalog, informations- och montermaterial.
Elev- och miljöbilder är fotade på Katedralskolan av Jeanette Hägglund.
Det lilla ostmejeriet som går som smör.
Skogsbackens ostar tillverkas för hand med mycket kärlek. Hemmagjorda, så att de blir precis som de ska vara – och självklart av ekologisk mjölk. Varje ost har sin egen karaktär. Från milda gräddiga färskostar till raffinerade mögelostar som sjunger ljuvligt ihop med ett gott vin.
Det lilla ostmejeriet utanför Örsundsbro i Uppland startade 2010. På kort tid har deras små upplevelser förvridit huvudet hos många ost-aficionados, inte minst oss själva. Därför har det varit en förmån för oss att få bidra med Skogsbackens nya etikettdesign och webbplats.
Har du tur kan du lägga vantarna på Skogsbackens ostar i välsorterade butiker, saluhallar och restauranger runt om i Stockholm-Uppsala området.
Det finns dock ett litet problem. Ibland kan det vara svårt att hitta Skogsbackens ostar.
De är helt enkelt uppätna.
Allt som kretsar kring Skogsbackens ost är hantverksmässigt och småskaligt. Sedan starten har det lilla mejeriet, med begränsade resurser, men med desto mer envishet, utvecklat produktionen. Förutom ost, tillverkas nu även smör.
Det finns dock ett litet problem. Skogsbackens ost är ett litet mejeri. Produktionen är begränsad. Detta kan innebära att det ibland kan vara svårt att hitta produkterna ute i butik. De är helt enkelt uppätna.
Är du jättesugen på en Don Ramon eller en Skogsbackens blå, och inte kan hitta dem i din butik, skicka en hälsning till mejeriet, så har Marih och Ramon lovat att försöka hjälpa till att hitta din favorit. Hälsa från Frank.